#zwerfie-blikjes blijven toenemen

  • 0

#zwerfie-blikjes blijven toenemen

Category:Onderzoek

Het aantal blikjes in het zwerfafval neemt nog steeds toe, zo blijkt uit onderzoek van Zwerfinator. Dat er statiegeld op blikjes komt lijkt hierdoor onafwendbaar.

Read More

  • 0
Mission Mars

Nieuwe Campagne: Mission Mars

Category:Nieuws

Doe mee! Help Mars zijn wettelijke verantwoordelijkheid te nemen. Neem foto’s van rondzwervende Mars-wikkels met de Plastic Avengers App.

Read More

  • 0

De wolf en de hamburgerdoos

Category:Columns

Plastic vervuiling wordt niet alleen voorkomen door plastic te vervangen door afbreekbare materialen. Ook het kleiner maken van andere verpakkingen helpt.

Read More

  • 0

Missie en visie

Category:Zwerfinator

Dirk Groot, de Zwerfinator, ruimt dagelijks zwerfaval. En dat niet alleen. Hij registreert en analyseert het en wijst met de verzamelde informatie bedrijfsleven en overheid op impact en kansen. Met succes.

Read More

  • 0

OPA 2.0

Category:Columns

Waarschijnlijk hebben velen van jullie het wel eens gedaan. Oud papier ophalen. Voor je sportclub bijvoorbeeld. Of je weet dat het bestaat. Of bestond. Zo niet, dan ben je gewoon nog echt heel erg jong.

Read More

  • 0
Koffiemok

Weg met de thermosbeker

Category:Columns

Een paar weken terug was ik in het noorden van het land voor zwerfafvalonderzoek. Na een lange relaxte treinreis stapte ik uit op Station Groningen. Een plek met een bijzondere herinnering.

Read More

  • 0
Nurf

Kinderlijk eenvoudig

Category:Columns Tags : 

Mijn zoon wilde graag een nerf-geweer. Ik vond dat niet zo’n goed idee. Vooral omdat ik die pijltjes van foam en plastic overal tegenkom als #zwerfie. Slecht speelgoed dus, levert vooral veel troep op. Niet zoveel als die ellendige waterballonnetjes, maar toch: toys designed for litter. No Go.

Read More

  • 0
Operatie Knetterbal

Plastic verdwijnt uit vuurwerk door Operatie #Knetterbal

Category:Nieuws Tags : 

Gewoonlijk vallen activisten bedrijven frontaal aan. Tinga en Groot pakken het anders aan: met data en liefde. Ze kozen Valentijnsdag als deadline voor het ondertekenen van hun Knalplastic Convenant. Vrijwillig ondertekenden deze week 95% van de supermarkten, bouwmarkten en andere retail de door hen opgestelde afspraken om alle vuurwerk van plastic te ontdoen. Een convenant dat bovendien ondersteund is door een aantal vuurwerkimporteurs die gezamenlijk goed zijn voor meer dan 50% van de markt. Hun liefdevolle aanpak werkt.

Het Knalplastic-probleem:

Meer dan 60.000 plastic resten werden door zwerfafvalrapers op de foto vastgelegd sinds het begin van ‘Operatie #Knetterbal’, een initiatief van Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer) en Dirk Groot (Zwerfinator). Foto’s met daarop smoezelige plastic scherven van ‘knetterballen’ tussen het gras, in de goot of op de stoep. 

Groot: “De ‘knetterbal’ is licht knalvuurwerk en heeft de vorm van een plastic balletje met een lontje. Het is een type vuurwerk uit de F1-categorie dat het hele jaar door verkocht mag worden door supermarkten, bouwmarkten, speelgoedwinkels, tuincentra et cetera”. Dit F1 vuurwerk valt buiten het onlangs afgekondigde verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Door het aangekondigde verbod wordt nu een enorme groei van juist deze F1 categorie voorzien.

Tinga: “Plastic in vuurwerk komt vrijwel per definitie in het milieu terecht. Het is in veel gevallen ontworpen om letterlijk op straat te werpen en te exploderen.” De resten blijven achter en verworden tot microplastic dat ophoopt en schade toebrengt. De 60.000 gefotografeerde knetterbal-resten zijn maar een fractie van wat er jaarlijks in het milieu terecht komt ten gevolge van vuurwerk.

Opmerkelijke relatieopbouw:

Tinga en Groot nemen half november een YouTube-filmpje op waarin ze oproepen bewijs te verzamelen voor de rechter. Een grote groep vrijwilligers verspreid over heel Nederland levert hen het bewijs in de vorm van de 60.000 foto’s. Dit is de data waarmee ze naar de rechter willen om een verbod af te dwingen voor dit in hun ogen ‘letterlijke wegwerpplastic’. 

Tegelijk schrijven ze ook de directeuren van de bedrijven aan die dit ‘knalplastic’ verkopen. Ze zijn daarbij zacht op de relatie maar principieel op de inhoud. En dat wordt gewaardeerd. De directeuren van de Hema, Albert Heijn, Gamma, Karwei, Vomar, Big Bazar, Blokker, Intratuin en Action reageren meteen. 

Tinga: “Sommige CEO’s bellen me zelfs persoonlijk op om te vertellen dat ze de knetterballen nog voor de Kerst uit de schappen zullen halen. Een schadepost die bij sommige bedrijven in de tonnen euros loopt.”

Ten onder aan het succes:

Door de meewerking van de grootste retailers zijn er voor de twee kleine activisten echter geen partijen meer over om bij de rechter uit te dagen. Er komt vooralsnog geen formeel verbod. Dit tot ongenoegen van Tinga en Groot, aangezien ze de knetterbal willen gebruiken als casus voor andere soorten ‘letterlijk wegwerpplastic’. De principe uitspraak van de rechter over de ‘knetterbal’ moest daarin het precedent scheppen.

Knalplastic Convenant – geen plastic meer in vuurwerk

Bij gebrek aan een rechtsgang leggen Tinga en Groot het bedrijfsleven vervolgens het ‘Knalplastic Convenant’ voor. Een afspraak die veel verder gaat dan enkel ‘knetterballen’ maar erin voorziet ‘alle plastic uit zowel categorie 1- als categorie 2- vuurwerk te faseren binnen korte tijd’. 

Groot: “Vuurwerk is veel ouder dan plastic en er zijn voldoende alternatieven in de handel, het is niet meer dan logisch om te tekenen.”

Aan dit convenant geven niet alleen de al meewerkende partijen gehoor maar sluit ook de overgebleven retail aan: Intertoys, Xenos, Welkoop, Hoogvliet, Hornbach, Aldi, Dirk en Deen. Bijzonder is dat ook de grootste vuurwerkimporteur Lesli en de kleinere importeurs Vuurwerkvisie en China Red ondertekenen. Deze importeurs hebben gezamenlijk meer dan de helft van de Nederlandse markt in handen. 

In sommige gevallen gaat de ondertekening gepaard met een exclusief fotomoment van de directeuren en de aaibare activisten zoals oa. bij Hema CEO Tjeerd Jegen die als allereerste van de retail het convenant ondertekent.

Nieuwe Nederlandse Norm voor Brussel:

Deze gezamenlijke afspraak betekent een nieuwe norm voor Nederland. Een norm die Tinga en Groot vervolgens naar Brussel zullen meenemen. Tinga: “we hebben een warme band met EU Vice President Frans Timmermans. Timmermans werd vorig jaar namelijk officieel ambassadeur van ons ‘Plastic Avengers Manifest’.” Ze verwachten dat hun Knalplastic Convenant gemakkelijk Europees toe te passen is nu Nederland het voorbeeld stelt en dat de ‘single use’ plastic richtlijnen van Timmermans goed aanvult.

Love story

Het begon met een YouTube filmpje op een parkeerterrein achter een supermarkt. Het relatiebeheer brengt deze activisten via de Nederlands hoofdkantoren naar Brussel met afspraken op zak. Geen plastic meer in vuurwerk door een liefdevolle aanpak: Door zacht te zijn op de relatie maar hard op de inhoud.

Wij hebben dit bericht geschreven met Valentijn en de liefdevolle relaties als invalshoek. Wij staan open om met u mee te denken dit verder uit te diepen maar ook als u een andere invalshoek zoekt.

We geven graag telefonisch live toelichting en verduidelijking.

Merijn Tinga: 
Merijn@plasticsoupsurfer.org
06 12 33 72 45
Plasticsoupsurfer.org

Dirk Groot: 
info@zwerfinator.nl
06 81 50 34 56
Zwerfinator.nl

Oorspronkelijk bericht en meer informatie: Zie https://www.perssupport.nl/persbericht/caff7d62-2c7f-4828-9c85-474c3a62fec9/liefdevolle-aanpak-achter-massale-ondertekening-knalplastic-convenant


  • 1

De miljoenennota voor Stientje (De schoonrede)

Category:Columns

Purmerend, 17 september 2019

Leden van de Staten-Generaal,

Vandaag is het Prinsjesdag, een dag met veel schone schijn en aanstaande zaterdag is het World Cleanup Day, de dag waarop duizenden mensen in Nederland (en nog veel meer daarbuiten) de handen uit de mouwen steken om zwerfafval op te ruimen. De wereld zal dan een beetje schoner zijn. Voor heel even. Want aan de oorzaken van het probleem van zwerfafval in het algemeen en plastic vervuiling in het bijzonder wordt nog steeds veel te weinig gedaan.

Opruimen helpt niet

Opruimen is nuttig en nodig, maar het helpt niet. Of iets genuanceerder: het helpt tijdelijk en het helpt niet het probleem op te lossen en de oorzaken weg te nemen. Er kunnen niet genoeg complimenten en dankbetuigingen worden verzonnen voor de mensen die zaterdag op gaan ruimen. En ook voor al die anderen die gedurende het jaar alleen of in groepsverband, met de buurt, de school, het werk of in wat voor constellatie dan ook opruimen. Elk stuk plastic of blik dat zij oprapen zal niet meer in het water terechtkomen, geen dierenleed veroorzaken en niet in ons eten terechtkomen.

Read More

  • 4

Slechts 19,3 procent van de drankverpakkingen komt in aanmerking voor statiegeld

Category:Onderzoek Tags : 

In 2020 moet het aantal plastic flesjes in het zwerfafval met 70 procent zijn teruggedrongen en moet 90 procent van kleine plastic flessen gerecycled worden. Als deze doelen niet gehaald worden, dan wordt in het voorjaar van 2021 statiegeld ingevoerd op kleine plastic flesjes voor water en frisdrank. Uit onderzoek blijkt dat deze plastic flesjes slechts 19,3 procent van het totaal aantal rondzwervende drankverpakkingen vertegenwoordigen. Zelfs als deze statiegeldregeling er komt, zal dit zweer weinig effect hebben op het zwerfafval.

 

Zwerfinator deed 1000 kilometer onderzoek naar rondzwervende drankverpakkingen in 43 gemeenten in tal van verschillende omgevingen. Hij legde daarbij gegevens vast van 36.710 opgeraapte drankverpakkingen en concludeerde eerder al dat er nog geen enkele afname te bespeuren is in het aantal rondzwervende drankverpakkingen (lees artikel). Omdat staatssecretaris Van Veldhoven niet bereid is om de uitbreiding van statiegeld voor andere drankverpakkingen ook al wettelijk mogelijk te maken was het tijd om de verzamelde gegevens verder te onderzoeken.

Read More