Stuur Nederland Schoon naar Mars

Aan het eind van een jaar vol mooie ontwikkelingen lees ik dat Nederland Schoon en Mars het effect
van clean ups hebben bewezen. Wauw! Dat is nog eens brekend nieuws. Of toch niet? Al jarenlang
worden er overal opruimacties georganiseerd. Al sinds de jaren zestig. Bij de Landelijke
Opschoondag, waaraan tienduizenden mensen schijnen mee te doen, wordt er elk jaar een nieuw
record aan zwerfafval geraapt. Dus wat het blijvend effect van die Clean ups dan is? Beats me.

Het effect waarover wordt geschreven is dat mensen die kijken naar een opruimactie zeggen het heel
belangrijk te vinden om geen zwerfafval te veroorzaken. Gôh. 17 procent geeft zelfs aan ook wel
eens bij zo’n actie te willen helpen. Op meer dan tachtig procent van de mensen heeft het dus geen
enkel activerend effect.

O, de ironie. Ik stond zelf aan de basis van de samenwerking tussen Nederland Schoon en Mars. In
een telefoongesprek met Nederland Schoon een jaar geleden over mijn kritiek op hun
mondkapjescampagne werd me verteld dat het Nederland Schoon maar niet lukte om bij Mars aan
tafel te komen. Mars achtte zichzelf namelijk niet verantwoordelijk voor hun plastic wikkels in het
zwerfafval.

Mars stond al jaren op mijn lijstje van grootste zwerfafvalleveranciers en samen met Merijn Tinga (de
Plastic Soup Surfer) ben ik #MissionMars gestart. Binnen no time had Merijn een gesprek geregeld
met Mars en Nederland Schoon. Zaten ze toch zomaar aan tafel daar! Het waren draken van
gesprekken, waar we als Plastic Avengers snel zijn uitgestapt. Geen eer aan te behalen. Klassieke
onwil en onkunde.

We gingen verder met de campagne en Kassa besteedde er aandacht aan. Mars mocht in de
uitzending hun kant van het verhaal toelichten. Het werd een fiasco. Alle klassieke missers en fabels
kwamen voorbij. Maar Mars beloofde ons een apotheose in september. Dan zouden we eens wat
gaan beleven!

Die apotheose was een lullig opruimprojectje met infoquête en gefantaseerd effect. En wij
zwerfafvalrapers vonden nog steeds net zoveel plastic wikkels van Mars. Misschien wel meer. We
ronden deze campagne binnenkort af. Welk effect onze campagne heeft gehad of nog zal hebben
weten we niet. We kunnen een infoquête houden en wat bij elkaar fantaseren, maar onze aanhang
accepteert dat soort gewauwel niet. Die is namelijk harde kern. Geen slappe kritiekloze meelopers.
Geen passieve supporters. Het is geen klapvee. Het zijn activisten.

Dit jaar had ik de eer om hier columns voor de verpakkingsindustrie te schrijven. Waarvoor veel
dank. Ik voelde me vrij om te schrijven wat ik wilde. Ik kreeg zelf ook meer inzicht in de
verpakkingsindustrie. Zelfs hier en daar begrip. Er moet nog een hoop gebeuren, maar ik zie dat veel partijen serieuze stappen vooruit zetten of pogingen daar toe doen. Het is evolutie. We moeten
proberen. We moeten doen. En we mogen daarbij fouten maken. Als de intentie maar oprecht is.

Ik gaf ongevraagd en soms ongenuanceerd advies en dat doe ik nu ook weer. Ik sluit er mee af.

Als u als verpakkingsindustrie serieus bezig bent met verduurzamen en een schonere wereld, laat dat
dan ook blijken en laat u vertegenwoordigen door een ander soort organisatie dan wat Nederland
Schoon nu is en altijd al was. Dat maakt uw verhaal heel wat geloofwaardiger. Daar is geen infoquête
voor nodig.

Stuur Nederland Schoon naar Mars.