Het mag weer. Ik stond vorige week weer in het klaslokaal. Gastlessen geven over zwerfafval en
plastic soep. Veel beter dan via een schermpje. De directe interactie is veel leuker. Daarmee vertel ik
weinig mensen iets nieuws gok ik zo.
Natuurlijk gingen we na afloop naar buiten. Ik had een lading grijpers, ringen en zakken geregeld, dus
we konden naar hartenlust rapen op en rond het schoolplein. Alhoewel, het was veel minder dan de
vorige jaren. Er is aandacht voor op school en dat merk je. Maar daardoor ging het kleine afval juist
meer opvallen. De kleine rotstukjes. Nee, niet de filters. Roken wordt niet meer gedaan op en rond
scholen.
Omwonenden reageerden enthousiast. Een groepje had zelfs koeken gekregen van een blije buuf. U
zult dit ook wel met een blij gevoel lezen en denken: “Goed zo, jong geleerd is oud gedaan”.
Dat denk ik ook. Maar daarbij denk ik niet aan opruimen. Dat hoeven ze van mij niet op deze manier
te leren. Ik wil niet dat ze later net zoals ik langs velden en wegen moeten trekken om het plastic uit
de natuur te peuteren. Ik wil juist dat ze dat niet hoeven te doen.
“Ja maar Dirk, je leert ze toch dat ze niets moeten weggooien, dat is toch jong geleerd en oud
gedaan?” Klopt, dat vertel ik ook. Maar dat weten ze al en dat heb ik zelf vroeger ook geleerd. Jullie
allemaal. En toch lukt het niet om zwerfafval te voorkomen. Ik leer ze ook dat er veel meer oorzaken
zijn van zwerfafval en dat we de oplossing voor plastic vervuiling vooral bij de bron en in het systeem
moeten zoeken.
Helpt dat? Ik heb hoop. Goede zelfs. Ik doe dit nu zes jaar en voor mij waren er al mensen mee bezig.
De eerste lading jeugd die we ons verhaal hebben verteld is nu aan het studeren. Bijna wekelijks krijg
ik een aanvraag van studenten voor een interview of een andere bijdrage aan een project waarmee
ze het probleem proberen te doorgronden en aan te pakken.
Grote uitvindingen worden gedaan door de jeugd. Dit is de soort “Jong geleerd is oud gedaan” waar
ik naar streef. Mijn advies aan mensen die bezig zijn met duurzaam verpakken: ga scouten op
hogescholen en universiteiten. Er is veel talent, maak er gebruik van.
Dan hebben we ze het niet voor niets jong geleerd.